15 grudnia 2013

Makowiec zawijany

Przyznam, że robiłam go chyba raz lub dwa, no i dawno temu. Sama nie wiem czemu jest bardzo smaczny i świąteczny, zrobiłam mini wersje na wypróbowanie przed świętami, chociaż w sumie nie taka mała bo miała długość około 45 cm :)) ale jak się pokroiło to malutka była. Ze względu, że na mikołaja dostałam dwie puszki masy makowej, każda po 850 g to nie robiłam sama, tylko korzystałam z tej i tak jak byłam uprzedzona, tak tą szczerze bardzo polecam. Tak tak, wiem, że powinno się zrobić samemu tą masę, ale gdy spróbowałam to na prawdę warto :)) Ciasto wzięłam z przepisu Dorotki, troszkę proporcje zmieniłam ale bardzo je chwalę, polecam na święta :-))




Składniki:



ciasto:


  • około 1 szklanka + 3 łyżki mąki pszennej 
  • 20 g drożdży świeżych
  • 60 ml mleka
  • 50 g masła 
  • 2 żółtka
  • 2 łyżki cukru + 1 łyżka cukru
  • aromat rumowy
lukier:
  • 1 szklanka cukru pudru 
  • 3 łyżki gorącej wody

+ około 400 g gotowej masy makowej


Przygotowanie:

Zrobić rozczyn : Drożdże połączyć z 1 łyżką cukru, mlekiem letnim i wymieszać do rozpuszczenia i dodać 3 łyżki mąki, przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na około 20-30 minut do wyrośnięcia. 
Mąkę wsypać do miski, dodać drożdże i resztę składników, a na koniec masło i wyrobić ciasto, przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia na około 1 godzinę. 
Piekarnik nagrzać na 190ºC bez termoobiegu, grzałka góra-dół. Ciasto rozwałkować i wyłożyć masę makową, zostawiając przy każdym brzegu około 2 cm. Zwinąć roladę i owinąć papierem do pieczenia zostawiając nie więcej niż 1 cm luzu pomiędzy papierem a ciastem. Piec 35-40 minut w nagrzanym piekarniku. 
Ostudzić i polać przygotowanym lukrem. 


Miłego pieczenia, smacznego! :-))



(Ciasto można przygotować dużo wcześniej i zamrozić, owinąć w folię-wtedy przed podaniem polukrować
lub kilka dni przed świętami i przechowywać w chłodnym miejscu)






3 komentarze:

  1. Bardzo apetyczne :) juz tesknie za makowcem ..... ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. A co robicie,zeby Wam makowce nie pekaly...co roku pieke i corok maoje makowce popekane sa:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed pieczeniem koniecznie zawinąć makowca w papier do pieczenia, pisze w przepisie, zostawić około 1cm luzu. :)

      Usuń

Lista zakupów